דילוג לתוכן

כמה קל להעלים צעיר חיפאי?

אפריל 16, 2014

כמה קל להעלים צעיר חיפאי?

(This post is also available in English)

בשבת, ה-12 באפריל, פירסמה "עדאלה" ידיעה דחופה על מעצרו של הפעיל הפוליטי ואיש התקשורת החיפאי, המשמש כעורך אתר האינטרנט שלה, מג'ד כיאל. הוא נעצר במעבר הגבול "שיח' חוסיין" על נהר הירדן, מיד עם הגיעו לנקודת הביקורת הישראלית. מג'ד היה בדרכו חזרה מביירות, בה השתתף באופן פומבי וגלוי בכנס לכבוד 40 שנה לעיתון "אלספיר" בו הוא נוהג לפרסם מאמרים.

עדאלה מזכירה בהודעה זו כי עורך דין מטעמה ניסה לפגוש את מג'ד במקום מעצרו אולם נמנע ממנו לפגשו בטענה כי קיים צו האוסר על מג'ד להיפגש בעורכי דין. עדאלה מציינת עוד בהודעתה כי עורכי דין מטעמה ייצגו את מג'ד למחרת, בבוקר יום ראשון ה-13.4, בדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו.

את הדיווח באנגלית על מעצרו של מג'ד מסיימת עדאלה בנימה אופטימית בהבטחה לפרטים נוספים…

לפי מקורות זרים…

מאז ההודעה הראשונית על מעצרו של מג'ד לא פורסמו באתר עדאלה פרטים נוספים.

במקום זאת אנו קוראים באתר דיונים כללים על החוקים האוסרים יציאה ל"ארץ אוייב" ועל החוקים המאפשרים מניעת פגישה בין עציר ועורכי דינו. בלי שמות, בלי פרטים, "מג'ד יוק". אתמול היה עצור והיום נעלם.

חשבתם אולי שמג'ד שוחרר? הרי מאות אנשים נעצרים מדי יום מעצרי שוא על ידי משטרת ישראל ומשוחררים מבלי שאיש יכתוב על כך מילה…

חיפוש בעברית ברשת מעלה מעט מאוד חדשות טריות על "מג'ד כיאל". אתר "קפהפוך" מדווח (שלישי 15.4) כי בתדרוך שיגרתי בסטייט דפרטמנט (משרד החוץ של ארצות הברית) הביעה הדוברת גברת פאסקי את דאגתה מהדיווחים על מעצרו של העיתונאי מג'ד כיאל. לדבריה היגיעו לידיהם דיווחים כי הוא מוחזק בבידוד אולם הם לא הצליחו לאשר דיווחים אלו.

אם משרד החוץ האמריקאי לא מצליח לברר את העובדות למרות "דאגתו" – איך נגלה אנחנו מה עלה בגורלו של מג'ד?

כפתורי הפלא <Alt><Shift> יובילו אותנו לחיפוש באנגלית אחר “Majd Kayyal” ולדיווח של עלי אבו נימה ב"אלקטרוניק אנתפאדה". לפי דיווח זה מעצרו של מג'ד הוארך בבית משפט השלום בחיפה עד ליום שלישי הבא, ה-22.4. לטענת האתר, המפרסם את פרוטוכל הדיון בבית המשפט בעברית ובאנגלית, מנע בית המשפט כל פרסום על ההליכים כנגד מג'ד והוארכה התקופה שבה הוא מנוע מלהיפגש עם עורכי דינו.

מקור אמין אחר, העיתונאי ריצ'רד סילברסטיין מ"תיקון עולם", מפרסם פרטים נוספים על המעצר ותצלום של הבקשה להוצאת צו איסור פירסום. הוא מציין כי השופט שהאריך את המעצר ואישר את "העלמת" מג'ד הוא זאיד פלאח, תובע צבאי בעברו.

גילוי נאות

כדי לא לפגוע באמון הקוראים אני חייב להבהיר כי אני מכיר את מג'ד כיאל כשכן וכחבר משפחה מאז שבא לעולמנו לפני כ-23 שנים… בן לפעילים חיפאים, פלסטינים גאים, נצר למשפחת כיאל מעקורי הכפר ברווה שנהרס ב-1948, כפר הולדתו של מחמוד דרוויש שעל חורבותיו הוקמה "אחיהוד". בן דודתו של מג'ד, אסיל עאסלי, נרצח על ידי שוטרי משטרת ישראל בהפגנות האינתפאדה באוקטובר 2000 בכפר עראבה שבגליל, אחד מ-13 מפגינים ערבים שרציחתם בהפגנות בתוך הקו הירוק מסמלת עבור רבים את אחדות הגורל והדם הפלסטיני במאבק נגד הכיבוש והאפרטהייד הציוניים.

מג'ד גדל לתוך הפעילות הפוליטית ואנו מרבים להיפגש בהפגנות: ביום האדמה, ביום הזיכרון לאירועי אוקטובר, בהפגנות נגד הרס בתים והפקעת אדמות, בסולידאריות עם האסירים הפלסטינים. ביום הזיכרון לנכבה ב-15 במאי 2011 נעצרנו ביחד בהפגנה ביער "ברעם" מול מארון אל-ראס הלבנונית, כאשר תהלוכת השיבה של הפליטים מלבנון נתקלה באש רצחנית של הצבא הישראלי. בנובמבר 2011 נעצר מג'ד יחד עם צוות הספינה "תחריר" שהיתה בדרכה לעזה עם אספקה הומניטארית כחלק מהמסע לשבירת המצור.

מג'ד מהווה דוגמה לדור החדש של הפעילים הפלסטינים הצעירים. הוא מדלג בין עולם האינטרנט לפעילות ברחוב, בין הכתיבה היוצרת והעיתונאית, בין המאבק לזכויות האדם ובין המאבק לשחרור לאומי וחברתי. הוא היה בין הפעילים שאירגנו את ההתנגדות ל"תכנית פראוור" לטיהור אתני של עשרות אלפי בדואים מהנגב ולהרס עשרות כפרים. כשנודע על ביטול התוכנית (לפחות זמנית) ראיתי אותו מלא אושר וסיפוק.

אין פלא שהמשטרה והשב"כ מחפשים את מג'ד. אימו, סוהיר בדארנה, סיפרה כיצד ב"חקירת שב"כ" אליה הוזמנה לאחרונה הבטיח לה החוקר לתפור תיק למג'ד ולדאוג להושיבו בכלא.

כוחות החושך

כוחות הרשע מעדיפים לפעול באפלה. מג'ד מוחזק כעת, ככל הנראה, במרתפים הטחובים והאפלים של "אגף השב"כ" בבית המעצר ג'למה ("קישון"), מבודד מהעולם החיצון. מופעל עליו כל מכבש הלחצים של מנגנוני הדיכוי כדי לסחוט ממנו הודאה בעבירות שלא ביצע.

זה ההסבר הסביר היחיד למניעת הפגישה עם עורכי הדין, למניעה אפילו של מגע עין עם בני משפחתו בזמן הארכת המעצר, לאיסור הפירסום הגורף על כל פרטי ההליכים נגדו (לפי מקורות זרים, כמובן).

אם החקירה היתה בגין העבירה של "יציאה לארץ אוייב" – הרי שיציאתו ללבנון נעשתה בגלוי לצורך השתתפות באירוע פומבי. הוא אף דיווח בעצמו על חוויותיו בבירות, בין השאר בפוסט (בערבית כמובן) באתר "גדלייה". עיתונאים ישראלים רבים יצאו לכל ארץ אפשרית ודיווחו מישם ללא שנעצרו או נענשו. באם מג'ד כיאל מואשם ונרדף בשל נסיעתו ללבנון – הבעיה אינה בהיותה של לבנון "ארץ אוייב" אלא ביחסה של מדינת ישראל אל תושבי הארץ הפלסטינים כולם כאל אוייבים.

מסך האפלה שהוטל על מג'ד לא היה מתאפשר לולא האדישות, ההסכמה והטבעיות שבה מקבלת דעת הקהל הישראלית את שלילת זכויות האדם הבסיסיות ביותר של הערבי באשר הוא ערבי. עיתונאי, פעיל זכויות אדם, פעיל פוליטי מוטל למעצר לתקופה ממושכת תוך הטלת איסור פרסום ומניעת מפגש עם עורכי הדין: אלו הם אמצעים דרקוניים ששמים ללעג את המעטה הדק של דמוקרטיה לכאורה.

כוחות האור

קבוצת "אחדות" האנרכיסטית קוראת להפגנה ביום רביעי ה-16.4 בשעה 10:00 בבוקר מול בית "הארץ", ברח' שוקן 21 בתל אביב, למחות על אי-פרסום הפרשה ולמשוך אליה תשומת-לב תקשורתית דרך קיום המחאה. בהמשך תעבור המשמרת לעמוד מול מתקן המשטרה והשב"כ הנמצאים בסמוך, ברח' קיבוץ גלויות, לדרוש את שחרורו המיידי של מג'ד ואת הפסקת הרדיפה הפוליטית כנגדו ונגד הפלסטינים בכלל.

חבריו של מג'ד מתכננים הפגנה ביום חמישי ה-17.4 בשעה 19:30 בערב ב"כיכר האסיר" – בשדרות הכרמל (בן גוריון) ליד מלון חדאד במושבה הגרמנית בחיפה. הפגנה נוספת מתוכננת מול בית המשפט באם אכן תבקש המשטרה את הארכת מעצרו בבוקר יום שלישי ה-22.4.

המאבק הציבורי יכול לפחות להסיר את מעטה הסודיות מעל הפרת זכויות האדם של מג'ד כיאל. עזרו לנו במאבק זה.

חדשה טריה

(יום רביעי 16.4, 18:00) תחת לחץ הציבור והפרסומים בארץ ובעולם – הודיעו השלטונות לעדאלה כי צו איסור הפרסום על מעצר מג'ד יבוטל החל ממחר (חמישי 17.4) בשעה 12:00. ישיבת בית המשפט שנועדה לדיון באיסור הפרסום התבטלה. אפשר להפגין ולכתוב בחופשיות נגד המעצר ונגד איסור הפגישה עם עורכי הדין!

חדשות טובות

(חמישי 17.4 בבוקר) תודה לכל מי שמחה ופירסם – הלחץ עזר! היום לפנות בוקר התאפשר סוף סוף לעורכי הדין של עדאלה להיפגש עם מג'ד. עכשיו נשאר רק לדרוש את שחרורו המיידי של מג'ד. להתראות היום בהפגנה ב-19:30 במושבה הגרמנית בחיפה.

חדשות עוד יותר טובות

(חמישי, 17.4, 17:30) מג'ד שוחרר למעצר בית…

שוב תודה לכולם – הלחץ הציבורי עזר… המעצר היה מראש בלתי מוצדק – ולא החזיק מעמד בחמש שעות של חשיפה ציבורית.

 

9 תגובות
  1. תודה על המחמאה 🙂

  2. nitza aminov permalink

    תודה, יואב, על כל האינפורמציה ועל הכתיבה המצויינת. ניצה

  3. מדוע לטעון כי אף כלי תקשורת ישראלי לא אתגר את הצא"פ? הידיעה עלתה אתמול ב"טלוויזיה החברתית"- http://tv.social.org.il/social/2014/04/16/arrest-majd-kayyal

    • תודה, עידוא, על ההערה ועל הקישור. ה"תרוץ" היחיד מדוע לא התייחסתי לפרסום בטלוויזיה החברתית הוא שהפוסט בחיפה החופשית נכתב ביום שלישי (ועלה אחרי חצות בלילה שבין שלישי לרביעי)… אתה יכול, למשל, לראות שהפוסט מזמין להפגנה ביום רביעי בבוקר אותה הטלוויזיה החברתית מסקרת בכתבה. בעידכון המאוחר יותר אני מודה לכל מי שפירסמו…

  4. מדינת אפרטהייד ציונית אשכנזית כמנהגה נוהגת

Trackbacks & Pingbacks

  1. How did Israel’s Shabak made Majd Kayyal disappear? | Free Haifa
  2. ולווט אנדרגראונד - בלוג ביקורת התקשורת של דבורית שרגל » הנברנים‏
  3. יום בחיי משטרת המחשבות | חיפה החופשית
  4. ישוחרר פעיל זכויות האדם פיראס עומרי! | חיפה החופשית

כתיבת תגובה