דילוג לתוכן

הפגנת תמיכה במשוררת העצורה דארין טאטור ובית המשפט מתחבא מאחורי דלתיים סגורות

מאי 11, 2016

(מתורגם מהמקור באנגלית)

עברו שבעה חודשים מאז נפלה דארין טאטור, משוררת פלסטינית מריינה (ליד נצרת), לתוך החור השחור של רדיפות מנגנוני הדיכוי הישראלים. המקרה בקושי זכה לתשומת לב ציבורית לפני דיון ההוכחות הראשון בבית המשפט בנצרת ב-13 באפריל, כאשר פורסם כי האשמה העיקרית נגדה הוא שיר שפרסמה באתר YouTube ושיתפה בפייסבוק. שומו שמיים, נזעקו חוקרי המשטרה ופרקליטי התביעה: השיר קורא להתנגדות לכיבוש. ישראל מצפה, כנראה, מהמשוררים הפלסטינים להרעיף בשיריהם שבחים על המשטר ולבטא את אהבם למעניהם.

Dareen_1_We_started

התחלנו – משמרת מחאה מול בית המשפט בנצרת

דף הפייסבוק החדש "תשוחרר דארין טאטור" קרא למשמרת מחאה מול בית המשפט בנצרת ביום ראשון ה-8.5, לפני הדיון השני שהוקדש גם הוא לשמיעת עדי התביעה. בשעה שנקבעה, 12 בצהרים, כבר חיכו כמה פעילים בשמש הקופחת מול בניין בית המשפט. הם קיבלו בשמחה את דארין שנאלצה לנסוע מאה קילומטרים ממקום גלותה-מעצרה בדירה בפרברי תל אביב. רבים מהפעילים (וכמה מבני משפחתה) לא ראו את דארין מאז מעצרה. היה זה מפגש חם ומלבב.

היו שלטים בערבית, עברית ואנגלית, כולם קוראים לשחרור דארין טאטור, למען חופש לאמנות הפלסטינית, חופש הביטוי וחופש לאנשים. אנשים המשיכו להגיע והמשכנו לכתוב שלטים חדשים כדי לאפשר לכולם להביע את הזדהותם. עיתונאים פלסטינים רבים וצוות מעיתון הארץ צילמו ללא הפסקה וערכו ראיונות. ידיעות רבות על האירוע פורסמו בהמשך היום.

Dareen_4_Group of students

מצטרפים – שיעור בדמוקרטיה

קבוצת תלמידי תיכון שבאו לבקר בבית המשפט במסגרת שיעור ב"אזרחות" הצטרפו להפגנה. הם צילמו את עצמם מחזיקים שלטים כהוכחה שהפעם הם באמת למדו משהו על דמוקרטיה, חופש הביטוי והצורך להיאבק עבורם.

בשעה 13:15 קיפלנו את השלטים. כ-50 מתומכי דארין נכנסו לבניין בית המשפט על מנת לחזות בדיון וגדשו את ספסלי ההמתנה בקומה השנייה. נאלצנו להמתין יותר משעה לפני סיום הדיון הקודם (שהתנהל בדלתיים סגורות). למרבה ההפתעה, כאשר יצאו המתדיינים ופנינו להיכנס לאולם בית המשפט בעקבות דארין ועורך דינה, נחסמו הדלתות על ידי השומרים. הם הודיעו כי הדיון יתקיים בדלתיים סגורים.

Dareen_5_And Grew

הייתי צריך ללכת לקצה הרחבה כדי לצלם את כולם

ללא כל עילה משפטית, השופטת עדי במביליה החליטה שזה יהיה יותר נעים ויעיל להשאיר בחוץ את המשפחה ואת תומכי דארין, בינהם חברי הכנסת חנין זועבי ובאסל גטאס. לאחר זמן מה הורשה להיכנס אביה של דארין לבדו. רק בשעה 16:55, אחרי שכמעט כל ציבור התומכים התפזר מתוך יאוש, כעשרה מאיתנו שעדיין נשארו בסביבה הורשו להיכנס.

הישיבה כולה הוקדשה לשמיעת עד אחד מטעם התביעה, שוטר בשם סלמאן עאמר. שוטר זה, המוסמך מטעם המשטרה כ"מומחה מחשבים", הוא שבדק את הטלפון והמחשב שנלקחו מביתה של דארין, הוציא מהם את תוכנם וחקר את דארין על ממצאיו. מדבריו בבית המשפט נראה היה שהבנתו במחשבים אינה רבה ביותר, בדיוק כמו שהשוטר שתירגם את שירה של דארין, שהעיד בדיון הקודם, נראה חסר כישורים בשירה או בתרגום.

Dareen_6_Waiting for the court to start

מחכים לתחילת המשפט

אולם למדנו רבות מעדותו על השקפת העולם הגזענית שבהשראתה רודפת המשטרה את דארין, כמו גם אלפי פלסטינים נוספים:

  • העד הזכיר פעמים רבות כי מצא בטלפון ובמחשב של דארין "תמונה של 'המחבלת' מעפולה". המילה 'מחבל' היא מילה עברית מיוחדת לתאור לוחמי ההתנגדות הפלסטינית, המיועדת לדה-הומאניזציה שלהם. אבל אסראא עבד, האישה שנורתה בתחנה המרכזית בעפולה, לא תקפה איש והיתה חסרת ישע. למרבה המזל הוא נשארה בחיים לאחר שנורתה בדם קר. היא לא הואשמה כלל על ידי משטרת ישראל בעבירות בטחוניות.
  • "האשמה" נוספת ראויה לציון, המופיעה בעדותו הכתובה של עאמר, הינה הטענה כי דארין הקריאה שיר ב"יום האישה" בנצרת. חברות פמיניסטיות הסבירו לי כי נשים משכילות הן באמת סכנה גדולה למשטר.
  • חשיבות מיוחדת מייחסת המשטרה להשתתפות דארין באירוע זיכרון לקורבנות טבח כפר קאסם כהוכחה לאופייה העברייני. כידוע, ב-29 באוקטובר 1956 הצבא הישראלי הכריז על עוצר בכפר קאסם, ליד תל אביב, והרג 49 פלסטינים חפים מפשע, בעיקר אנשים שחזרו משדותיהם או מעבודתם ולא ידעו כי הם מפירים את פקודת הצבא. לשאלת הסניגור, עו"ד עבד פאהום, מה לא בסדר באירוע לזכר טבח זה השיב עאמר שזה "פוליטיקה" ו"נגד ביטחון המדינה"!

    Dareen_7_Closed doors

    עשיית אי הצדק קלה ונעימה יותר מאחורי דלתיים סגורות

לפני שהתפזרנו השופטת ניסתה לשכנע את הצדדים לנהל משא ומתן לסיום המשפט בעיסקת טיעון. היא הבהירה לסניגור שהוא, כמובן, אינו יכול לבקש את ביטול כתב האישום. אבל היא גם לחצה על התובעת והציעה לה לשים לב שיש כמה פגמים עמוקים בעניינה. התובעת השאפתנית, עו"ד אלינה חרדאק, שאינה חוסך שום מאמץ כדי למרר את חיי דארין, אמרה שאינה יכולה לוותר. היא טענה כי פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה עומדים מאחורי כתב האישום.

הדיון הסתיים בשעה 18:00. ישנם 5 עדים נוספים מטעם התביעה. הדיון הבא נקבע ל-17 ביולי בשעה 16:00. דיון נוסף נקבע ל-6 בספטמבר. לפי לוח זמנים זה יישללו החירויות הבסיסיות מדארין במשך למעלה משנה עוד לפני הכרעת הדין בעניינה.

 

כתיבת תגובה