דילוג לתוכן

הארכת מעצרו של ראזי נאבולסי באשמת פרסומים בפייסבוק!

אוקטובר 15, 2013

הארכת מעצרו של ראזי נאבולסי באשמת פרסומים בפייסבוק!

היום, יום שני ה-14.10.2013, בשעה 10:00 בבוקר, הובא ראזי נאבולסי, העצור מאז יום רביעי ה-9.10, לבית המשפט בחיפה, כאשר המשטרה מבקשת את הארכת מעצרו ב-5 ימים. הדיון התקיים במרתף בית המשפט הקרוב לתאי המעצר ומשמש בשיגרה את השופטים "תורני המעצרים". היום ישבה בדין השופטת יעל אבירם.

ההאשמות, ההסתה והחומר הסודי

כמו בדיונים הקודמים הגיש בא כוח המשטרה "חומר חקירה סודי" לבית המשפט, כולל פרוט שבע פעולות חקירה נוספות שברצון המשטרה לבצע.

עורך הדין חסן ג'בארין מ"מרכז עדאלה" חזר ומחה על המעצר הממושך שכל נושאו הוא התבטאות פוליטית גלויה של ראזי. מהתשובות הלאקוניות של השוטר, שסרב להוסיף פרטים, ניתן היה להבין שוב כי מדובר בעיקר בסטאטוסים בפייסבוק, ובמידה מסויימת גם בציוצים בטוויטר. לאחר שאלות חוזרות ונשנות של עורך הדין שנועדו להבהיר האם זאת כל ההאשמה הוסיף נציג המשטרה לבסוף: "הוא גם משתתף בהפגנות!"

בקו הגנה נוסף תקף עורך הדין חסן ג'בארין את עצם השימוש במושג "חומר סודי" כדי להסתיר את הפרסומים שכביכול פורסמו על ידי ראזי. כיוון שהפרסומים הם כל הבסיס להאשמה, טען – יש לחשוף אותם בפני העצור וסנגורו, כפי שאינך יכול להאשים אדם ברצח מבלי להגיד לו את מי רצח.

כשיצאנו מאולם בית המשפט והסנגור הוקף על ידי עיתונאים רבים מהתקשורת הישראלית התברר כי המשטרה, שסרבה לחשוף בבית המשפט את הפרסומים נושאי האשמה, הזדרזה דווקא לפרט בפני העיתונאים האשמות מהאשמות שונות מהחומר הסודי שבידה. המשטרה רוצה לשמור לעצמה את חופש ההסתה של הציבור הישראלי נגד ראזי אך למנוע מסנגוריו של ראזי את האפשרות להתגונן בבית המשפט מול החומר שבידה.

לבסיף הוארך מעצרו של ראזי עד ליום רביעי ה-16.10, שעד אז יימשך מעצרו כבר יותר משבוע שלם.

הערעור

רבים מכם קוראים ולא מאמינים… אם היו עוצרים כל מי שמתבטא ללא מעצורים בפייסבוק לא היה מקום בבתי הכלא.

במקרה הזדמן לידי פרוטוקול הדיון שהתקיים בעקבות הערעור שהגישה עדאלה היום על מעצרו של ראזי. הערעור נשמע בפני שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה רבקה פוקס. הציטוטים להלן לקוחים כולם מפרוטוכל דיון זה.

ראשית מתברר כי החוקרים בנושא הינם מומחים למחשבים, או כדברי נציג המשטרה בתגובה על הערעור: "אנו מתמחים בעברות מחשב, כרגע החקירה מתנהלת בשיתוף עם שב"כ. בעבירות פייסבוק וטוויטר, כמצויין בתיק החקירה, לא רק החברים רואים את זה אלא כל העולם יכול לראות את זה. הפרסום הוא גלובלי. מדובר בחשוד שלקח חלק פעיל בהפגנות קודמות, בחלקן היה מנהיג ההפגנות וקרא להסתה, גם באמצעות הטוויטר שהיא רשת גלובלית, וגם באמצעות הפייסבוק". (התרשמתי – מדינת ישראל בהחלט מתאימה את תפיסת הדמוקרטיה שלה לפילאי הטכנולוגיה של המאה ה-21).

לגבי הסיבה למעצר שמתמשך כבר שבוע שלם מציין בא כח המדינה כי "מדובר על עשרות עמודים שכרגע עוברים עליהם. חלק מהם תומלל… כרגע אנו עוברים על המסמכים. יש חברה שעוסקת בתמלול." אכן, לאחר שלושה חודשים של "חקירה סודית" שהתקיימה לטענת המשטרה ועוד שבוע של מעצר אי אפשר לצפות מצוות החקירה המיוחד שמורכב ממומחי המחשב של המשטרה והסופרמנים של השב"כ שיגמרו לקרוא חומר חקירה הכולל עשרות עמודים. ודרך אגב, זה לא קשור, אבל אם ידענו עד עכשיו שיש שני שוטרים, זה שיודע לקרוא וזה שיודע לכתוב, הרי אנו מתבשרים כי זה שיודע לכתוב (לתמלל) הופרט והפך לחברה למטרות רווח.

עורך הדין חזר והדגיש את טענתו נגד סודיות החומר שלכאורה פורסם בשם ראזי: "כאשר הפרסום הוא יסוד העברה, לא ייתכן שחומר הפרסום עצמו הוא חסוי… איך אתגונן, והרי הפרסום היה פומבי? … גם אם הפרסום הורד מהאינטרנט, אני רוצה לראות אותו."

טענה זו נדחתה על ידי השופטת בהחלטה, בקבעה: "בקשת ב"כ העורר לקבל לידיו את הפרסומים השונים, אין אני מאשרת, שכן מדובר בחומר חקירה אשר טרם עובד, כאשר על הפרק אף חקירת העורר, בשים לב לחומר אשר יוצג בפניו." זה כוחה של השירה – תמצות הרעיון וכל המוסיף גורע. וכאשר החומר (המעובד, כמובן) יוצג בפני החשוד ומרשו, הרי לכם קו הגנה מוכן: "החומר עובד על ידי התביעה".

לבסוף, בהצדקת המשך המעצר, משתמשת גם שופטת המחוזי בטיעון הגורף בדבר "מסוכנות הנובעת מהמעשה שלכאורה מיוחס לעורר". שוב, מדובר באותו טיעון גורף של מסוכנות המיוחס בדרך כלל לחשודים בעברות "ביטחון" – המורחב כאן להצדקת רדיפות משפטיות נגד פעילים פוליטיים פלסטינים.

ההפגנה

"חראק חיפה" – תנועת המחאה שאליה משתייך ראזי נאבולסי – ארגנה משמרת מחאה הערב נגד המעצר והרדיפות הפוליטיות. למרות שהיה זה ערב "חג הקרבן" התכנסו כמה עשרות פעילים פוליטיים מחיפה, רובם צעירות וצעירים, בכיכר האסיר שבשדרות הכרמל וקראו לשחרורו של ראזי.

הדבר המוזר היחיד במשמרת המחאה היה העדרו של ראזי.

* * *

ביום רביעי, ה-16.10, לאחר שבעה ימים במעצר, ראזי "שוחרר" למעצר בית לחמישה ימים נוספים. על נסיבות שחרורו וכמה פרטים על חקירתו אפשר לקרוא בפוסט הבא (ב-Free Haifa Extra).

 

9 תגובות
  1. נעמה permalink

    אז מה היה בפרסומים?….

    • שלום נעמה ותודה על ההתעניינות.
      נראה שלא קלטת את ה-catch: הפרסומים הם חומר חקירה סודי שבינתיים אסור לנו לדעת מהו.

  2. שפתי כהן-יגאל כהן permalink

    זו לא משטרה, זו מליציה של המרגל של פוטין.

  3. אני קצת…מתבייש! (בעצם, מאוד!)

  4. איל permalink

    משעמם להם שם במשטרע, כל העבריינים האלימים חזרו למוטב ו/או יושבים בכלא, אז יש להם זמן להתעסק בשטויות. מבחיל

Trackbacks & Pingbacks

  1. The Most Dangerous Status Line | Free Haifa Extra
  2. מחר ייגמר הסיוט ובמקום השמש יאירו שמשות | העוקץ
  3. פלסטיני גדול מידי | חיפה החופשית
  4. ישוחרר פעיל זכויות האדם פיראס עומרי! | חיפה החופשית

כתיבת תגובה