Skip to content

מעשה בשוטר עם פיוז קצר ושמו איתמר

מרץ 3, 2016

בדרך כלל אינני אוהב לקבל מכות. אני מוכן לסגת, לוותר, לפעמים אפילו לברוח, כדי להימנע מכך. לכן יש אולי טעם מיוחד לספר על השוטר איתמר וכיצד הפכתי, באופן חד פעמי, למי ש"מבקש לקבל מכות"…

היה זה בתחילת שנות האלפיים. הגיעו ידיעות מכלא השרון כי הסוהרים מתעללים בקטינים הפלסטינים הכלואים שם ואף היכו אותם. מישהו החליט לארגן משמרת מחאה מול הכלא כדי למחות ולחזק את רוחם של האסירים.

הגענו, מספר חברים מחיפה, להשתתף במחאה.

לא רצינו לעמוד מול פתח הכלא, מקום בו יראו אותנו הסוהרים בלבד, אלא לצד כביש 4 הסואן. כשהגענו כבר חיכה לנו כוח משטרתי קטן, ותחילה היה ויכוח היכן מותר לנו לעמוד. השוטרים טענו כי אנו מסכנים את עצמנו בעמידה ליד הכביש.

למרבה המזל הקצין האחראי נהג בהגיון. סיכמנו כי אנו נעמוד מאחורי מעקה הבטיחות שבצד הכביש ואילו המשטרה תעמוד מאחורינו כדי שלא תסתיר את ההפגנה הקטנה מעיני הנהגים החולפים בכביש.

אלא שלאחר זמן קצר הופיעה מכונית משטרה נוספת, שעל צידה נכתב "משטרת התנועה", ונעמדה מטרים ספורים לפנינו, עם פניה אל הכביש, כאשר היא מסתירה את מראה ההפגנה מהמכוניות המתקרבות. ניגשתי אל השוטר שישב במכונית ופניתי אליו בקול שקט ובשיא האדיבות. הסברתי לו כי יש לנו הסכם עם הקצין לגבי המקום בו אנו עומדים וכי המשטרה תעמוד מאחורינו.

את השוטר שבאוטו כל זה לא עניין. הוא אמר לי: "אתה עם הערבים האלה? שימותו כולם! אם תדבר איתי עוד מילה תחטוף מכות!"

נסוגתי בשקט ובזהירות אל בין המפגינים. סיפרתי להם מה קרה. ליבי לא נתן לי לעבור בשקט על יחסו של השוטר והחלטתי לפנות אל הקצין. ניגשתי אליו וסיפרתי לו מה אמר לי שוטר התנועה. אמרתי לו שאני רוצה להגיש תלונה.

"אין בעיה", אמר הקצין, "אתה יכול לפנות למשטרת כפר סבא."

ביקשתי ממנו שישיג עבורי את פרטי השוטר, כדי שאוכל להתלונן עליו. הוא התעלם מבקשתי.

חזרתי אל בין המפגינים. חשבתי בליבי כי שוטר שמדבר אלי כך, כאשר אני פונה אליו בשיא הנימוס ולעיני אזרחים ושוטרים אחרים, לא יהסס להרביץ מכות רצח לתושב ערבי, אולי מישהו מהגדה המערבית, אותו יפגוש בסימטה אפלה בכפר סבא.

ביקשתי מהמפגינים האחרים לפקוח עין וחזרתי אל שוטר התנועה שהבטיח לי שאקבל מכות באם אדבר איתו מילה נוספת.

הוא עדיין ישב ליד הגה הניידת כאשר פניתי אליו.

"סליחה", אמרתי, "רציתי לבקש את הפרטים שלך, כיוון שבכוונתי להגיש תלונה על הדברים שאמרת לי".

הוא יצא מהניידת. באופן מפתיע הוא שלף את תעודת השוטר והראה לי אותה. הבחנתי כי שמו איתמר. לאחר שקיים את חובתו להזדהות כחוק, ניגש לקיים גם את הבטחתו שניתנה לי זה עתה.

אלא שבשלב זה היגיע אחד המפגינים, עורך דין יהודי כבן 60, ופנה אל איתמר: "סליחה, אני העורך דין שלו. מה הבעיה?"

ובכן, לאיתמר לא היתה בעיה אלא תכנית פעולה. כיוון שעורך הדין ניצב שם באמצע התוכנית, הוא הצמיד אותו אל הניידת וחבט בו בעוז. הדם ניגר על פניו.

למראה זה התכנסו המפגינים והשוטרים סביבנו. המפגין הראשון שהגיע, דוקטור צעיר וחביב למתמטיקה, ניסה להרחיק את השוטר איתמר מעורך הדין. בעוון זה הוא נעצר מיד על ידי השוטרים באשמת הפרעה לשוטר במילוי תפקידו. כדי שלא יהיה לבדו עצרו גם את עורך הדין ואותי.

מאוחר יותר נודע לי כי השוטר איתמר לא שכח גם את תפקידו כשוטר תנועה. הוא פנה אל ג'מאל, אחד המפגינים, ודרש ממנו שיציג בפניו רשיון נהיגה. ג'מאל אמר כי הרשיון אינו איתו. עקב כך רשם לו איתמר דו"ח על אי הצגת רשיון נהיגה, למרות שהיה בהפגנה ולא במכוניתו.

נלקחנו בניידת אל משטרת כפר סבא ובעקבותנו באו שאר השוטרים והמפגינים. בתחנה כבר נרגעו הרוחות והשוטרים הבינו כי יש טעם לפגם במעצר עורך דין שכל אשמתו כי פנה אל השוטר וקיבל ממנו מכות שנועדו ללקוחו. אחרי עורך הדין שוחררתי גם אני, כיוון שבפועל לא הייתי מעורב כלל באירועים האלימים. אולם השוטרים התעקשו על מעצר הדוקטור – אחרי הכל סדר חייב להיות וכנגדו עמדה האשמה חמורה של הפרעה מוחשית לשוטר. הודיעו לנו שהוא יישאר במעצר…

היה זה ביום שישי בצהרים וכולנו רצינו כבר ללכת הביתה, אבל החלטנו לא לוותר. בעודנו יושבים בכניסה לתחנת המשטרה אירגנו מסע טלפונים אינטנסיבי אל משטרת כפר סבא מטעם אזרחים מודאגים שביקשו לדעת את סיבת המעצר, שאלו מה בדעת המשטרה לעשות ודרשו את שיחרור העצור.

לקראת הערב גם לשוטרים נמאס וחזרנו הביתה בהרכב מלא.

התלוננו למח"ש על התקיפה האלימה. עורך הדין ואני נסענו שנינו להעיד בפני חוקרי מח"ש בנתניה. לאחר מכן נמסר לנו כי השוטר יועמד לדין משמעתי וכי אנו ניקרא להעיד. מועדי הדיון הצפוי נדחו שוב ושוב. לבסוף נמסר לנו כי "כיוון שהשוטר אינו משרת יותר בכוח בוטל המשפט המשמעתי".

שמחתי. חשבתי כי אולי הצלתי כמה אזרחים תמימים מלקבל מכות קשות הרבה יותר בסיטאציה בה לא יהיה מי שימהר לעזרתם.

שנים אחר-כך מסר לי חבר כי ראה שוב את איתמר מסתובב במדי משטרה, הפעם בירושלים. לא אתפלא אם הוא בין השוטרים המשחרים לרצוח "חשודים" פלסטינים ברחובות.

ואם דאגתם לג'מאל, עורכת הדין האמיצה ארנה כהן ניהלה עבורו את המשפט כנגד הקנס שהוטל עליו והביאה לזיכויו.

 

One Comment
  1. מתסכל כל כך לפעמים. הכח הכמעט מוחלט שלהם. היכולת שלהם להפר את הכללים שהם עצמם קובעים כשנוח להם, מבלי לתת דין וחשבון. מגעיל ומחליא ומתסכל. מזל שיש לפעמים סיפורים שנגמרים בחצי-טוב כמו הזיכוי של ג'מאל והשחרור של כולכם בערב יום ההפגנה הביתה.

כתיבת תגובה

