Skip to content

הפשיסט, הפרופסור הדמוקרט, השוטר הקפדן וברק הגזען

דצמבר 11, 2015
police_looking_for_racist_barak

אני שונא שמעירים אותי בשלוש לפנות בוקר, אפילו אם אני ישן על מזרון על הרצפה, מכוסה בשמיכה מעופשת. גרוע שבעתיים כאשר מי שמעירים אותך הם שוטרים החובטים על הדלת…

הועד נגד האפרטהייד

הימים ימי קיץ 2000, השקט שלפני סערת האנתפאדה השניה. כמה ממאוכזבי ברק בחיפה (ברק נבחר לראשות הממשלה במאי 1999) הבינו לפתע שהוא אינו מוביל לשלום וכי הבעיה אינה רק הכיבוש מ-1967 והזמינו אותנו להצטרף להקמת "ועד נגד האפרטהייד".

הפשיסט

אינני זוכר כבר נגד איזה עוולות מטעם המשטר ארגן הועד נגד האפרטהייד את אותה משמרת מחאה, בשעת אחר צהרים, ב"רחוב ההר" (אלג'בל), בצומת שמעל בית הגפן. עמדנו כעשרה אנשים, נושאים שלטים, כאשר היגיע למקום "הפשיסט התורן", בחור רוסי כבן 30 שהיה מוכר לנו מהתנכלויות להפגנות קודמות, נוהג בטנדר פתוח.

הוא ניגש אל המפגינים… כנראה חשב שההפגנה היא בתמיכה בברק וב"שיחות השלום" שניהל, שכן החל להתווכח איתי נגד ברק. אמרתי לו כי אינני חושב שברק יעשה שלום וכי לדעתי גם ברק גזען. הויכוח לא עניין אותו כשלעצמו אלא היה עבורו עילה "לחמם את עצמו" ובמהרה ניסה לקרוע את השלטים. נוכח התקיפה התלכדו המפגינים והרחיקו אותו. אלא שהוא נשאר בקרבת מקום, והיה חשש שיזעיק את חבריו לארגן תוקפנות מסוכנת יותר.

על הסכנה שבפעילות עם אזרחים שומרי חוק

אחד המשתתפים בהפגנה היה פרופסור בכיר בטכניון. הוא ביקש ממפגינה אחרת להתקשר למשטרה כדי למנוע סכנה של פגיעה בנו.

לאחר זמן קצר הגיע למקום ניידת. השוטרים ניגשו קודם לפשיסט, שכנראה היה מוכר להם, והסתודדו איתו. הבחור עדיין היה מזועזע ממה שאמרתי לו קודם ואמר זאת לשוטרים: "המפגינים האלו אומרים שברק גזען". מבחינתו היתה זו כנראה אמירה פוליטית, כמה רחוקים אנו מדעתו הרואה בברק שמאלן ובוגד. אך השוטרים קלטו רק את הזעזוע ונדבקו בתחושת חומרת העניין: "ברק גזען!"

השוטרים סקרו את הפלקטים שבידי המפגינים ולא מצאו את השלט המאיים. הם המשיכו וחיפשו גם בקרב הפלקטים המגולגלים המונחים על הרצפה, סרקו את הסביבה שמא נעשה ניסיון להעלים או להשמיד ראיות, אך לא מצאו דבר. לבסוף, לנוכח חומרת האשמה ולמרות שהעדות המפלילה לא נמצאה אספו את הפלקטים והודיעו לי שאני עצור.

הפרופסור ניסה להסביר לשוטרים כי הוא אשר הזמין את המשטרה כדי למנוע תוקפנות, וכי אף היה ניסיון תקיפה מוחשי כנגדנו מצד אותו בחור שעל פי תלונתו עצרו אותי, אך ללא הועיל. לבסוף, כאשר ביקש לרשום את פרטיו של השוטר, נעצר גם הפרופסור באשמה של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו.

הקצין

כאשר הגענו לתחנת המשטרה היה במקום קצין בכיר למדי שהסביר לי כי מצבי קשה. כיוון שלפי החשד נשאנו שלט שעליו כתוב "ברק גזען" הרי שאני חשוד בהמרדה נגד הממשלה, סעיף שהעונש עליו הוא חמש שנות מאסר. מובן שהוא, כשוטר אחראי, אינו יכול לשחרר סתם כך אדם הצפוי למאסר כה ממושך. הלילה נבלה במעצר ולמחרת יביאו אותנו בפני שופט שיחליט על המשך הדרך.

הפרופסור ניהל שיחה ממושכת עם הקצין שבה ניסה להסביר לו את טעותו. הקצין התרשם, ללא ספק, מבן שיחו המכובד ואף אפשר לו לצאת עוד באותו ערב לישיבה חשובה בטכניון, תמורת התחייבות אישית שיחזור כדי לשהות את הלילה במעצר.

כאשר חזר הפרופסור מהישיבה המשיך לדון עם הקצין בענייני דמוקרטיה, שיחה שבסיומה החליט הקצין לשחררו. בעודו מתנצל על אי הנעימות אמר הקצין לפרופסור:

– אני רואה שאתה אזרח נכבד. יתכן שמעולם לא ראית תחנת משטרה מבפנים…

– לא – ענה הפרופסור – אולם ייתכן שזאת הפעם האחרונה שאראה תחנת משטרה מבפנים. כבר שנים אני מתנדב במשמר האזרחי אולם עכשיו הבנתי כמה טעיתי.

סוף דבר

בערך בחצות נשלחתי לבלות את הלילה בחדר המעצר במשטרת הנמל. המקום היה שוקק חיים. העצורים התייעצו זה עם זה על מצבם המשפטי, כשכל אחד מנסה לבנות תמונה חיובית ולהסביר מדוע אשמתו קלה וכיצד ישתחרר בקרוב. מכל העצורים זכור לי רק סיפורו של אחד מהם, שהואשם בבניית אתרים פורנוגרפיים באינטרנט.

הייתי עייף מהשהות הממושכת במשטרה ושמחתי כאשר אחרי השעה שתיים בלילה החליטו העצורים ללכת לישון.

אולם הפרופסור המכובד ועורכת הדין אורנה כהן שייצגה אותנו נשארו בתחנת המשטרה ולא עזבו את הקצין לנפשו. לא ברור לי כיצד עשו זאת, אולם בשעה שלוש בלילה הוא נשבר והורה על שחרורי. בזכות עקשנותם נחסכו ממני חמש שנות מאסר בעוון המרדה.

* * *

… בשעה שלוש בלילה חבטו השוטרים על דלת חדר המעצר המוחבא בתוך נמל חיפה. התעוררתי בבהלה. במחשבה שנייה, שלוש בלילה הינה בהחלט שעה טובה ללכת הביתה.

 

להלן החוק בנושא "המרדה"

החוק הישראלי קובע עונש מאסר של חמש שנים באשמת גרימת "בוז לרשויות השלטון" או "אי רצון או מורת רוח בקרב יושבי הארץ"!!!

מעשי המרדה [א/59(1)(א)]

  1. העושה מעשה לשם המרדה, או מנסה, מכין עצמו או קושר קשר עם חברו לעשות מעשה כאמור, דינו – מאסר חמש שנים.

פרסומי המרדה [א/59(1)(ב), (ג), (2)] (תיקון מס' 23) תשמ"ח-1988

  1. (א) המפרסם, מדפיס או משעתק פרסום ויש בו כדי להמריד, דינו – מאסר חמש שנים והפרסום יחולט.

(ב)  המייבא פרסום שיש בו כדי להמריד, דינו – מאסר חמש שנים והפרסום יחולט, זולת אם לא היה לו יסוד להניח שיש בפרסום כדי להמריד.

(ג)   המחזיק, ללא הצדק כדין, פרסום שיש בו כדי להמריד, דינו – מאסר שנה אחת והפרסום יחולט.

סייגים לאישום ולהרשעה [א/59(3)-(5)] (תיקון מס' 74) תשס"ג-2003

  1. (א) לא תוגש תביעה פלילית על עבירה לפי סעיפים 133 או 134 אלא בתוך שנה מיום שנעברה, ולא ייתבע אדם לדין על עבירה כאמור אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה בכתב.

(ב)  לא יורשע אדם בעבירה לפי סעיפים 133 או 134 על פי עד אחד באין סיוע לעדותו.

המרדה – מהי [א/60(1)]

  1. לענין סימן זה, "להמריד" הוא אחת מאלה:

(1)   להביא לידי שנאה, בוז או אי-נאמנות למדינה או לרשויות השלטון או המשפט שלה שהוקמו כדין;

(2)   להסית או לגרות את יושבי הארץ שינסו להשיג, בדרכים לא כשרות, שינויו של דבר שיסודו בדין;

(3)   לעורר אי רצון או מורת רוח בקרב יושבי הארץ;

(4)   לעורר מדנים ואיבה בין חלקים שונים של האוכלוסין.

טענת אמת אינה הגנה [א/60(4)] (תיקון מס' 23) תשמ"ח-1988

  1. באישום לפי סעיפים 133 או 134 לא תהא הגנה שהפרסום שיש בו לפי הטענה כדי להמריד הוא אמת.

בקורת ותעמולה חוקיות [א/60(5)]

  1. אין רואים מעשה, נאום או פרסום כהמרדה, אם מגמתם אינה אלא אחת מאלה:

(1)   להוכיח שהממשלה הוטעתה או טעתה במעשה שעשתה;

(2)   להוקיע טעויות או פגמים בדיני המדינה או בסדריה, או במוסד ממוסדותיהם שהוקמו כדין, או בסדרי השלטון והמשפט, והכל כדי להביא לידי תיקון הטעויות או הפגמים;

(3)   לשכנע את אזרחי המדינה או יושביה שינסו להביא בדרכים כשרות לשינוי דבר שיסודו בדין;

(4)   להוקיע, מתוך מגמה לסלק, דברים המעוררים או העלולים לעורר מדנים או רגשי עוינות בין חלקים שונים של האוכלוסין.

 

4 תגובות
  1. אולי הפסדך יצא בשכרך בכך, שאותו פרופסור עבר חוויה חינוכית חשובה, וגם עשה דבר וחצי-דבר בשנים שלאחר מכן.

    אגב, האם הקצין ניסה להסביר על איזה סעיף בדיוק מסעיפי ההמרדה עברת לכאורה, או שהוא העדיף לא להתעכב על זוטות כאלה?

    • תודה על ההערה,
      לגבי הפרופסור – וודאי שהיתה תועלת רבה לניסיון החינוכי – כן ירבו! – ומעצר הוא מחיר קטן לשלם עבור כך.
      לגבי הקצין – האמת שמה שזכור לי הוא שהוא אמר כי זה סעיף של המרדה והעונש הוא 20 שנה… רק כשבאתי לכתוב את הפוסט בדקתי בספר החוקים וראיתי שהעונש המובטח הוא "רק" חמש שנים. חשבתי שאולי זכרוני בגד בי ולא רציתי להאשים את הקצין גם באי ידיעת החוק נוסף לאי הבנתו.
      אני, מאז שאימי הזהירה אותי לא לדבר עם זרים, איני נוהג לפתח שיחות ארוכות עם שוטרים – ולכן לא אוכל לאמר מעבר לכתוב לעיל מה הסעיף המדוייק מתוך סעיפי החוק שבו חטאתי לדעתו של הקצין…

  2. התכוונתי איזה סוג של המרדה זו, להגיד שברק גזען? זה לא שנאה למוסדות השלטון, הרי דיברת על האיש; אולי זו מורת-רוח ציבורית מן הגזענות שלו? גם נראה לי קצת חלש. מדנים ואיבה? meh. והרי הוא יכול היה לבחור עבירה יותר מוצלחת לטפול עליך…

    • נראה לי שאתה מכוון הרבה יותר מידי גבוה… לא צריך להגזים בציפיות🙂

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: