Skip to content

יהודים, צאו מהגטו!

מרץ 14, 2015
Netanyahu_not_fit

על כשלון הקריאה להחרמת הבחירות ברחוב היהודי

עם ההכרזה על הקדמת הבחירות לכנסת, פירסמתי בחיפה החופשית קריאה לשמאל האמיתי ולדמוקרטים העקביים בקרב הציבור היהודי להצטרף למסע הפלסטיני להחרמת הבחירות. כותרת המאמר היתה: "לא בוחרים באפרטהייד!"

בזמן שפעילי המפלגות נמצאים כולם באטרף לקראת היום הגדול, יש לנו כפעילי החרמה, הפועלים למען תוכנית מרחיקת טווח הרבה יותר, את הפריבילגיה והחובה להעריך את המצב בקור רוח. אני יכול אפילו לאמר פשוט ובכנות: נכשלתי לחלוטין.

התפתחות הקריאה להחרמת הבחירות ברחוב הערבי הפלסטיני

החרמת הבחירות ברחוב הערבי הינה תופעה חדשה יחסית. המפלגה הקומוניסטית הישראלית, המפלגה היחידה שהתקיימה ברחוב הערבי בשטחים שנכבשו ב-1948 אחרי הנכבה (הטיהור האתני), השתתפה במועצת המדינה הזמנית ובכל הבחירות לכנסת. היא עשתה זו מתוך תפישה של "פטריוטיות ישראלית" ובשלב מסויים אף קראה לגיוס הערבים לצבא הישראלי.

מנהיגי תנועת "אלארד", הביטוי הראשון של תנועה לאומית ערבית מאז הנכבה, ניסו ב-1965 להשתתף בבחירות לכנסת בשם "הרשימה הסוציאליסטית" ונענו בדיכוי ההנהגה ובפסילת הרשימה.

לפי מיטב ידיעתי הוציאה תנועת "אבנא אלבלד" את הכרוז הראשון הקורא להחרמת הבחירות לכנסת ב-1984. אולם תנועה זו עברה מאבקים פנימיים וניסיונות שונים בנוגע לעמדתה בבחירות, בהם השתתפות בהקמת "התג'מוע" (בל"ד – הברית הלאומית הדמוקרטית) ב-1996. רק ב-1999 אירגנה "אבנא אלבלד" לראשונה מסע להחרמת הבחירות.

התנועה האיסלאמית, שהפכה בהדרגה לתנועה המשפיעה ביותר ברחוב הערבי, עברה גם היא ויכוחים ופילוגים על רקע הבחירות לכנסת. במשך השנים התבססה "מפה פוליטית" ברורה בה האגף של התנועה הקשור יותר בהמונים, "הפלג הצפוני" בהנהגת השיך ראאד סלאח, מחרים את הבחירות גם אם אינו אומר זאת בגלוי.

בבחירות 2001 לראשות הממשלה, כאשר הבחירה היתה בין ראש הממשלה היוצא ברק, שהיה אחראי לטבח המוני במפגינים במסגרת דיכוי האינתפאדה שפרצה בספטמבר-אוקטובר 2000, לבין גיבור הטבח בסברה ושתילה שרון, אורגן מסע החרמה אפקטיבי תחת הכותרות "אף קול לטובחי עמנו" ו"אם יצביעו החללים – אצביע". אחוזי ההצבעה בקרב הציבור הערבי כולו עמדו על כ-15%, ובמרכזי הפעילות הפוליטית לא עברה ההצבעה אחוזים בודדים.

בבחירות לכנסת ההחרמה קשה הרבה יותר. המפלגות הערביות נאבקות על כל קול כמי שנאבק על קיומו. כמו כן נערך מדי בחירות מסע נרחב במימון נדיב (ממקורות ישראלים, אירופאים ואמריקאים) להעלאת אחוז ההצבעה בקרב הערבים. למרות זאת המגמה המתמשכת היא של ירידת אחוז ההצבעה בבחירות לכנסת.

האופי העקרוני של ההחרמה, והעובדה שההחרמה מתבססת על תודעה פוליטית ולא על חוסר איכפתיות, ניתנים להוכחה מתוך העובדות הבאות: (1) אחוזי ההצבעה לבחירות לכנסת נמוכים בהרבה מאחוזי ההצבעה לבחירות המקומיות בישובים הערבים, שבהן התושבים יודעים כי הצבעתם אכן תשפיע על תנאי חייהם. (2) אחוזי ההצבעה ברחוב הערבי נפרדו באופן מובחן כלפי מטה מאחוזי ההצבעה ברחוב היהודי, זאת למרות שהאזרחים הערבים מודעים יותר פוליטית ונוטים יותר להשתתף בפעילויות פוליטיות שונות.

פעילי החרמה ברחוב הערבי טוענים כי אחוז ההצבעה בפועל אינם מגיעים ל-50% וכי האחוזים הנוספים מזוייפים לאחר סגירת הקלפיות. בכל מקרה, במערכות הבחירות האחרונות, הויכוח העיקרי ברחוב הערבי הינו בין המפלגות המשתתפות לבין הקריאה להחרמת הבחירות.

השגי המסע להחרמת בחירות 2015

עוד לפני שייספרו הקלפיות בבחירות 2015, מציינים פעילי ההחרמה ברחוב הערבי הפלסטיני מספר השגים איכותיים ביחס למערכות הבחירות הקודמות. יש לזכור שהשגים אלו הושגו במסע בחירות שתקציבו לא עלה על 10,000 שקל – פחות מאחוז אחד מהכסף שנשפך לעידוד ההצבעה. כוחן של העובדות והדיבור הישיר עמד כאן מול מכונה משומנת היטב – ויותר מאי פעם נשמע קולה של ההחרמה בציבור הרחב, מחוזק על ידי פתיחת ערוצי התקשורת החברתית שנותנים קול ליחידים ולהמון ומכרסמים בכוחו של המנגנון.

קמפיין ההחרמה בשנים קודמות התבסס על תנועת אבנא אלבלד כגורם המאורגן היחיד, והצטרפו אליו אינטלקטואלים ופעילים שונים. הפעם הופיע תנועת "כפאח", הכוללת פעילי שטח מרכזיים שפרשו לאחרונה מה"תג'מוע" (בל"ד) ומספר רב של אסירים משוחררים, כשותפה מפלגתית שנייה במסע ההחרמה. השותפות בין התנועות סייעה גם לצרף ולתת מקום רב יותר להשפעת פעילים עצמאיים נוספים, כולל פעילים מרכזיים כמו עבד ענבתאווי.

בשנים האחרונות, במיוחד מאז תחילת "האביב הערבי", תופסים ארגוני שטח לא קונבנציונליים בהנהגת צעירות וצעירים, מקום חשוב הולך וגובר במאבקי הציבור הערבי. רבים ראו במאבק לעצירת תכנית פראוור, בהנהגת אותם צעירים, פתיחתה של תקופה חדשה. עד כה נמנעו ארגוני צעירים אלו מלעסוק בנושאים "שנויים במחלוקת" והשאירו את הפוליטיקה הגבוהה למפלגות המסורתיות. אולם בבחירות אלו החליט "חראק חיפה" (שבבחירות הקודמות נמנע מלקחת עמדה) על השתתפות פעילה במסע להחרמת הבחירות. השתתפות חראק חיפה עודדה פעילים צעירים מרכזיים מתנועות דומות ברחבי הארץ לקחת חלק פעיל יותר בדיון ובארגון ההחרמה.

הנימוק העיקרי להחרמה הינו שבבחירות לכנסת זכאים להשתתף כלל היהודים בפלסטין, מהירדן ועד לים, ושבאמצעותן הם קובעים את גורל (ומקבעים את שלילת זכויותיהם של)  כלל הפלסטינים: הפליטים שנמנעת מהם הזכות לשוב למולדתם, האסורים בכלא עזה, הכלא הגדול בעולם, הנמצאים תחת שלטון צבאי בגדה המערבית וה"אזרחים לכאורה", שארית הפליטה של הטיהור האתני ב-1948. מרוב הפלסטינים, שהם הקורבנות העיקריים של הבחירות הישראליות ושל הממשלות המוקמות בעקבותיהן, נמנעת זכות הבחירה ונשללת כל יכולת לקבוע את גורלם. במצב זה השתתפות מיעוט פלסטיני ב"דמוקרטיה" היהודית-המתנחלית הינו עלה תאנה למשטר האפרטהייד.

החצי השני, המשלים להחרמת הבחירות, המציג את האלטרנטיבה, הינו אחדות המאבק של המדוכאים. כלאמר, קודם כל, אחדות כל חלקי העם הפלסטיני במסגרת פוליטית אחת למען שיבת הפליטים, הסרת המצור והכיבוש, ביטול הגזענות על כל מוסדותיה וכינון מדינה דמוקרטית אחת בין הים והנהר.

המכשול העיקרי בפני אחדות זו של העם הפלסטיני הינו עיסוקן של הנהגותיו השונות בחיפוש אחר מקום נוח יותר במסגרת הסדר הקיים. כך פועלת הרשות הפלסטינית המתפקדת כשלטון מקומי תחת הכיבוש תוך תיאום בטחוני עם ישראל. כך פועלות ההנהגות המסורתיות של הערבים בשטחי 48 המתעלות את כל המאבקים לכיוון הכנסת.

בבחירות אלו הצליח מסע ההחרמה לאתגר, אם לא לשבור, את חלוקת העם הפלסטיני. במספר אוניברסיטאות בגדה התארגנו פעילי השמאל המקומיים לארגן פעילות הסברה של מסע ההחרמה, המופנה בעיקר לסטודנטים משטחי 48' הלומדים שם. הנהלות האוניברסיטאות, כחלק מתמיכת הרשות הפלסטינית ב"רשימה המשותפת", ניסו לשלול מהסטודנטים התומכים בהחרמה את זכות ההתארגנות והדיבור.

בצעד מרחיק לכת עוד יותר, המעיד על האפשרות הממשית שפותחת הטכנולוגיה להתארגנות חוצת גבולות וגדרות, התארגנו פעילים במחנות פליטים שונים ברצועת עזה ובלבנון ושידרו מסרים הקוראים לציבור הערבי בשטחי 48' להחרים את הבחירות.

מה שרואים מכאן לא רואים משם

לצערי, כל אותן התפתחויות מעוררות תקווה כאילו אינן קיימות כלל עבור רבים מפעילי השמאל והדמוקרטיה ברחוב היהודי.

כמובן שמסוכן לעשות הכללות, ואשמח לשמוע על כל שותף במסע להחרמת הבחירות שעדיין לא נודע לי עליו בארצנו הקטנה. אולם המעט שכן הספקתי לראות מעיד על הקושי המבני של רבים מהפעילים הדמוקרטיים ביותר והמסורים ביותר ברחוב היהודי לראות ולפעול מחוץ לגבולות הגטו.

אני מבין ומוכן אף לראות בחיוב את האפקט החיובי של "הרשימה המשותפת". אני מבין שעבור יהודים רבים עצם הרעיון להצביע לרשימה שמרבית חבריה ערבים הינו רעיון מהפכני שמאתגר את כל חינוכם הציוני. אין לי ספק שעבור מרבית הציבור האמריקאי ההצבעה לנשיא שחור היתה צעד פסיכולוגי גדול קדימה – אם כי לא צעד גדול לביטול אפליית השחורים בארצות הברית, או מדיניותה האימפריאליסטית כלפי שאר העולם. בקרב "הדמוקרטים" הישראלים אנו היום עדיין בשלב ההתלבטות האם יש להרשות לערבים "לא ציונים" להצטרף כשרים זוטרים לממשלה שתקיים את משטר הכיבוש והאפליה הגזענית – או רק להרשות להם לתמוך בה מבחוץ.

אולם גם חלק מאלו שחולקים על יסודות השלטון הציוני, ואף מתנגדים לו בפרוש, עדיין מסתכלים על המפה הפוליטית מתוך חומות הגטו הציוני…

עיינתי מידי פעם בפרסומים אנרכיסטיים שהופיעו לאחרונה, כולל תעמולה אקטיבית למען החרמת הבחירות של ארגון "אחדות". אני אוהב את החברה האלה ומכבד אותם, ויש לי איתם ניסיון חיובי בשותפות במאבקים. אולם רוב הנימוקים שקראתי מצידם להחרמת הבחירות היו יכולים להיכתב בכל ארץ אירופית דמוקרטית שבה, כמובן, השלטון מבטא את האליטות ולא את המוני העם. העובדה שרוב תושבי הארץ גורשו מבתיהם, שמליונים חיים תחת משטר צבאי אכזרי, שאחרים מופצצים בדרך שיגרה, שמתקיים משטר אפלייה גזעני, כל אלו מופיעים בדרך כלל אי שם בהמשך הטכסט בשלב הדוגמאות וההמחשות. הנורמאליזציה הזאת של הגישה לישראל, גם מתוך שלילתה העקרונית כמדינה, מהווה, לטעמי, ניתוק מסוכן מהמציאות.

עפרה ישועה-ליית, שותפה יקרה נוספת, פעילה מרכזית ממחנה תומכי "המדינה הדמוקרטית האחת", פרסמה ב-11 במרץ מאמר באתר "הגדה השמאלית" תחת הכותרת "האופציות לבוחר האנטי ציוני (כי על הישראבלוף האמיתי אסור לדבר)". מאמר זה דווקא כן מתרכז בעיקר. עפרה כותבת: "גם בבחירות הקרובות לא יהיה שום ביטוי – תקשורתי או פוליטי – לעמדותיהם של מי שלא קונים את הסיפור שהמדינה הזאת התהפכה בטעות בשנת 1967, אלה שמבינים שיסודותיה הרעים הונחו בעקבות החלטת החלוקה של האו"ם בשנת 1947 וגירוש רוב התושבים המקומיים שבא בעקבותיה."

אולם בבואה לסכם את האלטרנטיבה כותבת עפרה: "מדינה מחורבנת לכל צורך ועניין. חמישית מאזרחיה אינם יהודים. כמעט מחצית מבני האדם  הנתונים לשלטונה אינם יהודים. מבין יהודיה, שליש לפחות ממורמר בגין עודף יהודיותה. אפשר היה לצפות שמתוך השליש הזה, המחזיק – עדיין – ברוב עמדות הכוח, הידע והמלל הציבורי במדינה, יושמע קול ברור להתמודדות עם האופי היהודי הבדלני, הבעייתי והמסוכן של המשטר שבו אנו חיים. אבל השתיקה רועמת. מי שמחפש ביטוי להתמודדות הזאת בפתק בקלפי יכול לכל היותר להצביע לרשימה המשותפת של הפלסטינים הערבים בישראל. האופציה השנייה, אטרקטיבית לא פחות,  היא להישאר בבית ולסייע בכך לבנימין נתניהו ונפתלי בנט להתקדם באין מפריע למסלול ההתנגשות עם שאר העולם."

כלאמר, מהשליש היהודי "החילוני" המחזיק בעמדות הכוח "אפשר היה לצפות" לשינוי (למה?). אולם האלטרנטיבה של אי הצבעה אינה נשקלת כהצטרפות אקטיבית לחרם הפלסטיני אלא כ"להישאר בבית ולסייע לנתניהו". כלאמר, הערבים מוזכרים כמי שנשללו זכויותיו אבל לא כמי שיכול להציע את האלטרנטיבה. הם עדיין נראים כאובייקט של הדיכוי אך לא כסובייקט של ההתנגדות.

לא נותר לי אלא לחזור ולאמר לחברי היהודים: צאו מהגטו! זה קודם כל לטובתכם. עולם שלם מחכה לכם בחוץ. או, ליתר דיוק, העולם בחוץ לא מחכה לכם ואין סיבה שיחכה לכם. אבל אם אתם רוצים להיות חלק משינוי אמיתי, שבהקשר שלנו הוא ניצחון תנועת השחרור הפלסטינית על הקולוניאליזם הציוני, תוך ניתוק חלקים מהציבור היהודי מהציונות, אני בטוח שתתקבלו בברכה ותוכלו לתרום ולהשתתף בהשגתו ועיצובו של עתיד טוב יותר.

Call_for_Boycott_Anarchists

From → Uncategorized

2 תגובות
  1. אעדכן כאן, אותך ואת שאר הקוראות, שהצלחנו לארגן דיון בהחרמת הבחירות ב 14 במרס, שהתקיים בכפר הלא מוכר ואדי אלנעאם, ושודר ברדיו המקומי בשידור חי.

    • שלום יוסףה, ישר כוח על הפעילות ותודה על העידכון.
      אשמח לשמוע פרטים נוספים!

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: